Marknadsföring...
...det är ett ämne jag tycker är intressant. Marknadsföring/kommunikation och hälsa/välmående är de ämnen som jag verkligen skulle vilja kunna allt om. Eller, jag kanske inte vill kunna allt om dom, men jag vill lära mig allt som har med det och göra.
Nu kommer jag ju börja plugga det ena och då får jag väl bara prata marknadföring och kommunikation med mamma, välutbildad inom ämnet den tjejen!
Det som är kul med marknadföring är hur det funkar, hur man kan få folk att utan att veta om det välja Ipren framför Alvedon i hyllan bara för att dom tänker på den glada gubben med blåa armar.
Sen kan man ju medvetet göra val pga reklam också, att man går på vad dom säger och därför tror att Colgate är bättre än Pepsodent eller tvärtom. Eller att man, som jag ibland gör, bojkottar en vara för att reklamkampanjen varit så pinsam eller fel. T.ex, Apoliva. Men det finns två anledningar till varför jag inte vill ge Apoliva som exempel. Både för att det är lite klyschigt. Men också för att det tydligen inte är en dålig reklam eftersom alla vet att Apoliva finns. Därför säger jag istället Glitter. Deras reklam är irriterande och ful. Plus att jag fick sitta och kolla på reklamen i två pauser för att ens komma på att den finns!
Det kanske bara är jag som tänker på allt sånt här såhär aktivt, men det är så kul när man börjar att man inte kan sluta. Kan inte sluta kommentera, fundera, bojkotta, välja, hata, älska.
Det har funnits många bra och roliga reklamer. Men en sak kan jag säga. Om jag var laktosintolerant skulle jag medvetet välja Valio. Bara för att reklamen får mig att skratta högt, och för att när jag satt och letade efter reklamklippet och inte hittade det så kunde jag för mitt liv inte ens komma på något annat laktosfritt märke.
http://qstream-down.qbrick.com/04911/VALIO_laktos_30s_FL8_440x220.flv
Nu kommer jag ju börja plugga det ena och då får jag väl bara prata marknadföring och kommunikation med mamma, välutbildad inom ämnet den tjejen!
Det som är kul med marknadföring är hur det funkar, hur man kan få folk att utan att veta om det välja Ipren framför Alvedon i hyllan bara för att dom tänker på den glada gubben med blåa armar.
Sen kan man ju medvetet göra val pga reklam också, att man går på vad dom säger och därför tror att Colgate är bättre än Pepsodent eller tvärtom. Eller att man, som jag ibland gör, bojkottar en vara för att reklamkampanjen varit så pinsam eller fel. T.ex, Apoliva. Men det finns två anledningar till varför jag inte vill ge Apoliva som exempel. Både för att det är lite klyschigt. Men också för att det tydligen inte är en dålig reklam eftersom alla vet att Apoliva finns. Därför säger jag istället Glitter. Deras reklam är irriterande och ful. Plus att jag fick sitta och kolla på reklamen i två pauser för att ens komma på att den finns!
Det kanske bara är jag som tänker på allt sånt här såhär aktivt, men det är så kul när man börjar att man inte kan sluta. Kan inte sluta kommentera, fundera, bojkotta, välja, hata, älska.
Det har funnits många bra och roliga reklamer. Men en sak kan jag säga. Om jag var laktosintolerant skulle jag medvetet välja Valio. Bara för att reklamen får mig att skratta högt, och för att när jag satt och letade efter reklamklippet och inte hittade det så kunde jag för mitt liv inte ens komma på något annat laktosfritt märke.
http://qstream-down.qbrick.com/04911/VALIO_laktos_30s_FL8_440x220.flv
Kommentarer
Trackback